Akateemisen asiantuntijuuden kehittyminen -tutkimus- ja kehittämishanke (AAKE)

Movin ja Koulutuksen tutkimuslaitoksen käynnistämä hanke selvittää työelämässä tarvittavan asiantuntijuuden kehittymistä yliopisto-opinnoissa ja millaista on sitä tukeva pedagogiikka. Kyselyiden ja haastatteluiden avulla kertyvä tieto on tärkeä osa opetuksen kehittämistä ja koulutuksen palautejärjestelmiä.

Jatkuvasti muuttuvassa ja monimutkaistuvassa maailmassa tarvitaan alakohtaisten tietojen ja taitojen lisäksi monipuolisia yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, kulttuurista osaamista, kykyä toimia monikielisissä konteksteissa, eettistä ja vastuullista toimintaa sekä sosio-emotionaalista osaamista. Näissä asiantuntijuustaidoissa on yhteyksiä psykologisen viisauden käsitteeseen. Korkeakoulutuksen tavoitteena on kehittää näitä ominaisuuksia yliopisto-opintojen aikana.    

Jyväskylän yliopiston Monikielisen viestinnän keskuksen (Movi) ja Koulutuksen tutkimuslaitoksen käynnistämä tutkimus- ja kehittämishanke selvittää, miten työelämässä tarvittava asiantuntijuus kehittyy yliopisto-opinnoissa ja millaista on sitä tukeva pedagogiikka. Siinä kyselyiden ja haastatteluiden avulla seurataan yliopiston kolmen opiskelijakohortin asiantuntijuuden kehittymistä kandidaatintutkinnon ajan.

Kertyvä tieto on tärkeä osa yliopiston opetuksen kehittämistä ja osa koulutuksen palautejärjestelmiä. Pitkittäinen data tuo tietoa osaamisen kehittymisestä tavalla, johon yksittäiset palautekyselyt eivät taivu.

Tutkimus perustuu kokonaisvaltaiseen käsitykseen asiantuntijuudesta, jonka taustalla on neljä tutkimusaluetta: yliopistopedagogiikkaan liittyvä tutkimus, työelämässä tarvittavaa osaamista koskeva tutkimus, monikieliseen vuorovaikutusosaamiseen liittyvä tutkimus sekä psykologista viisautta ja sen kehittämistä koskeva tutkimus. Tällainen moninäkökulmaisuus tuottaa uudenlaista ymmärrystä akateemisen asiantuntijuuden tarkasteluun ja kehittämiseen.

 

Tutkimuksen teoreettinen tausta ja toteutustapa

•    Kyselyt toteutetaan ensimmäisen opiskeluvuoden alussa sekä ensimmäisen, toisen ja kolmannen opiskeluvuoden lopussa.  
•    Kyselyt ja niihin liittyvät ryhmänohjaustilanteet ovat osa UVK - monikielisiä viestintä- ja kieliopintoja.  Kyselyjä hyödynnetään osaamisen itsearvioinnin välineenä sekä UVK-opintojen pedagogisessa kehittämisessä.
 

AAKE -kehittämishankkeen teoreettinen rakenne (pdf)


 

 

AAKE - akateemisen asiantuntijuuden kehittyminen -tutkimushankkeen rakenne